Article du n°51 (2010, 3e trimestre) : « Le métier d’enseignant spécialisé »
Résumé : Au regard des mutations culturelles et des interrogations politiques concernant la fonction des maîtres E, cette recherche, entreprise à partir d’un état des lieux et de l’analyse d’une série d’entretiens, propose des repères clinico-praxéologiques afin de construire une co-intervention adaptée aux difficultés de l’élève et aux résistances d’une culture professionnelle où l’enseignant œuvre seul et porte fermée dans sa classe.
Mots-clés : Approche clinique adaptée - Autorité - Co-intervention - Difficulté d’apprentissage - Enseignants - Lieux (d’activité professionnelle) - Obstacles pédagogiques - Responsabilité.
Co-working in order to provide help in the classroom: the role of the “maître E“ and the schoolteacher
Summary: In view of various cultural mutations and political questions related to the function of “maîtres E“, this research, conducted on the basis of a report on the present situation and the analysis of a series of interviews, proposes clinical-praxeological reference points in order to construct co-working methods adapted to the difficulties of the pupil and the resistances of a professional culture in which the teacher works alone in his classroom behind closed doors. (Translator’s note: The “maître E“ plays the role of re-mediator, in particular helps children to learn through error,and also helps with mediation and coordination within the school between the different persons who deal with a child’s difficulty.)
Keywords: Adapted clinical approach - Authority - Co-working - Pedagogical obstacles - Place - Responsibility.
Télécharger l'article [1] (.PDF)
Liens
[1] https://www.inshea.fr/sites/default/files/www/sites/default/files/downloads/fichiers-fiche-produits/Nras51_Canat_Grave.pdf